onsdag 24 september 2008

Recept

Tänkte jag skulle dela med mig av ett recept som jag prova flera gånger och som aldrig går att misslyckas med!

Bärpaj

Ingredienser

Pajdeg:
3 dl mjöl
½ dl socker
125 gram margarin
2 msk vatten

Fyllning:
2 st ägg

1 dl socker
2 msk mjöl
2 dl creme fraiche
1 tsk vaniljsocker
ca½ dl bär, tex jordgubbar, hallon eller vinbär


Gör så här
1. Arbeta ihop pajdegen, tryck ut den i en pajform (ca 23cm i diam). Låt stå kallt i ca 30 min.

2. Nagga pajskalet, förgrädda pajskalet i 225grader i ca 10 min. För att undvika brända kanter täck kanterna med ugnsfolie.

3. Förbered fyllningen medan pajskalet förgräddas. Vispa samman ägg, socker, mjöl, cremé fraiche och vaniljsocker.

4. Lägg bären i de varma pajskalet och häll över sme
ten.

5. Grädda i 175 grader i ca 30 min tills smeten stelnat.


6. Servera gärna med glass, men går att äta utan tillbehör också.



Lycka till!

Inga kommentarer: