söndag 19 december 2010

5 Vad är vänskap



Vänskap för mig är ett ömsesidigt förhållande där båda parterna bryr sig om varandra.

Vänskap kan se ut på väldigt många olika sätt.. Jag omger mig av många olika personer som får mig att må bra. Sen kommer och går de väldigt många personer i ens liv också. Vänskap behöver inte alltid vara för alltid! Man utvecklas åt olika håll hela tiden och växer ifrån varandra och de är en helt naturlig del av livet tycker jag. De finns en mening med allt som sker kan man väl kanske säga, om jag fortfarande hade umgåtts med alla som jag gjorde för 10 år sedan hade jag knappast haft tid och möjlighet att träffa alla de fina vänner som jag omges av nu, men för de så är jag otroligt glad över alla människor som jag träffat på under mitt liv som hjälpt mig att bli den jag är idag, utan er hade jag kanske varit någon annan?




Äkta vänskap för mig är när de ska komma naturligt.. Jag är inte en sån person som hör av mig flera ggr per vecka till mina vänner och jag OGILLAR starkt när man ska behöva ha det kravet också... att nån säger att "å varför hör du aldrig av dig, varför hittar vi aldrig på något??!?" jag klarar inte av att ha sådana relationer där de finns ett krav på att man måste höra av sig., de blir INTE naturligt. Jag är en periodare i vänskap, vissa perioder umgås jag väldigt intensivt med vissa personer och sedan kan de gå månader tills man ses men de viktigt för mig är att när man väl ses att göra de bästa av situationen då och att uppskatta varandra för den stunden vi får ha tillsammans.


Vänskap för mig
- Omtanke
- Ärlighet
- Medkänsla
- Önska varandra de bästa

Vänskap är bra och ha och kom ihåg att omge dig av personer som du kan ge energi och som kan ge dej energi.. För finns de inte en jämvikt mellan dessa parametrar så blir de svårt att hålla vänskapen vid liv på långsikt!

4 kommentarer:

Camilla sa...

Va fint och ärligt du skriver, känner igen mig i dina resonemang. Minns bilden vi tog före utgång på stadsfesten för 2 år sedan du va man singel ;) de va tider de visst? Tycker om dig vännen. :D Stor kram

Therese sa...

Så kloka ord. Kram

Louise sa...

Tror du har blivit min guru..
Vad klok du är! Och känner likadant. Jag klarar inte av att ha ett krav på sig jämt att måsta höra av sig och ses regelbundet. Det menas bara att man ständigt går omkring och har dåligt samvete för att man aldrig räcker till. Tycker om dig och är glad att du är min vän :)
Kramkram!

eriksson sa...

Kloka ord Sandra..! Kravet, det var nog det bästa :) Och att man gör det bästa av "situationen" eller mötet när man liks träffas..! Hoppas du haft en fin jul, KRAMAR!